Onze organisatie

Hoe het begon

In 1998 begon Happy Watoto met een klein weeshuis in Kikatiti, waar 14 kinderen werden opgevangen, en bouwde de organisatie meerdere schooltjes in Masaailand. De stichting groeide in de jaren daarna uit tot een organisatie met een duidelijke missie, visie en een gestructureerde aanpak.

In 2008 werd besloten een kleuterschool te openen, gevolgd door de oprichting van een basisschool met bijbehorende woonfaciliteiten in 2010. Vanaf 2013 hebben we het vervolgtraject voor middelbaar- en beroepsonderwijs vormgegeven, in samenwerking met externe onderwijsinstellingen. Ons doel is altijd geweest om kinderen op weg te helpen naar een zelfstandig bestaan.

Jaarlijks wonen 86 kinderen bij ons.

264 kinderen bezoeken onze scholen, waarvan 130 gesponsord door Happy Watoto.

Daarnaast volgen ongeveer 50 kinderen, nadat ze de basisschool hebben afgesloten, in de regio middelbaar onderwijs.

Met de veranderde inzichten over kinderopvang heeft Happy Watoto zijn beleid per 2024 aangepast. Ook wij richten ons nu op het zoveel mogelijk wonen van kinderen binnen hun gezinssituatie, bij ouders of verzorgers. Inmiddels zijn 44 kinderen herenigd met hun gezin. ( ouders/ verzorgers).

We ondersteunen deze gezinnen bij het opbouwen van een economisch stabiel bestaan, zodat ze zelf voor hun kinderen kunnen zorgen en een deel van het schoolgeld kunnen betalen.

Onze afdeling Social Work houdt de situatie van de gezinnen nauwlettend in de gaten om de beste zorg en ondersteuning te waarborgen.

Lokaal NGO bestuur

Het NGO-bestuur bepaalt, in samenwerking met het Nederlandse bestuur, de lange termijn strategie van de stichting. Tevens zijn zij verantwoordelijk voor het aansturen en ondersteunen van het Tanzaniaanse managementteam.

Happy Watoto heeft lokaal leiderschap hoog in het vaandel staan. Sinds 2020 is het NGO-bestuur volledig gevormd door Tanzanianen, overeenkomstig de nieuwe wettelijke bepalingen.

Dit bestuur wordt gevormd door:

  • Lorna Shuma – voorzitter
  • Grace Geffi – algemeen lid
  • Joyce Sagala – algemeen lid
  • Anne Gilder – algemeen lid

Het managementteam

Op dit moment werken er 52 (incl. 9 op kikatit) lokale mensen voor onze projecten.
Deze groep wordt aangestuurd door een managementteam,
onder co-leiderschap van Mathew Massawe en Peter Claver.

Management team:

  • Mathew Karau – Algemeen & Financieel Directeur Mary Kasale – Hoofd Maatschappelijk Werk
  • Peter Claver – Hoofd Ngorika huis
  • Walther de Nijs – MT algemeen adviseur
  • Martha Jonathan – Hoofd Kikatiti huis
  • Anne Gilder – Adviseur


Nederlands bestuur;

  • Katharina Stenger – Voorzitter
  • Fred Arp – Penningmeester
  • Pete de Jager – Secretaris
  • Hermien Meltzer – Fondsenwerving
  • Matti Emondts – Adviseur
  • Frans Bosch – Adviseur
  • Nick Rundberg – Adviseur
  • Daniëlle Heere – Adviseur